Kepimpinan Guru Dalam Mengurus Disiplin Bilik Darjah

Guru juga harus bijak dalam memikirkan cara mengatasi masalah disiplin yang pelbagai yang sering berlaku di dalam bilik darjah. Kepimpinan guru mempunyai implikasi yang positif kepada pelajar bilik darjah sekolah dan masyarakat Abdullah et al 2011.


Kps 3014 Pengurusan Pembelajaran

Iklim bilik darjah yang baik biasanya dikaitkan dengan kepatuhan dan keseronokan murid bersama guru dalam bilik darjah tersebut.

Kepimpinan guru dalam mengurus disiplin bilik darjah. Mengenal pasti amalan kepemimpinan guru dalam bilik darjah ii. Aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid guru tugasan ruang masa dan bahan pembelajaran. Disiplin murid merupakan salah satu aspek penting yang berkaitan dengan pengurusan bilik darjah.

Murid dan guru bersama-sama memikul tanggungjawab dalam pengurusan disiplin bilik darjah agar amalan demokrasi perlu. Intervensi awal dalam bentuk bimbingan di dalam bilik darjah akan membantu murid daripada terjebak ke dalam masalah salah laku yang lebih serius. Selain keberkesanan persekitaran positif yang dicipta dan implimentasi pelbagai teknik pengajaran dalam bilik darjah terdapat tingkah laku mengganggu murid yang tidak dapat dielakkan.

Pengurusan bilik darjah bagi seseorang guru sememangnya teramat penting selain mengajar dan mendidik murid. Seorang guru perlulah memastikan keadaan bilik darjah yang kondusif dan mengurus disiplin murid secara berkesan. Peranan guru sebagai pengurus bilik darjah yang utama ialah dalam mendapatkan kerjasama daripada pelajar.

14 Objektif Kajian i. Murid perlu dibimbing untuk memahami peraturan di dalam bilik darjah murid perlu dilatih untuk mendapatkan kawalan kendiri terhadap pengurusan disiplin bilik darjah. Oleh itu guru perlu mempunyai satu himpunan kaedah yang baik untuk mengurus disiplin dalam bilik darjah.

Dalam memperihalkan kepimpinan guru ini isu kepimpinan guru dalam konteks Malaysia masih lagi dianggap baharu dan kurang mendapat perhatian. Sebelum membawa kes masalah disiplin kepada Guru Besar Pengetua wakilnya pastikan murid itu benar-benar melanggar disiplin sekolah. à Peraturan yang sedia ada dalam bilik darjah dapat membantu mengawal disiplin didalam bilik darjah.

NOTA Bilik darjah merupakan tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Pendekatan di dalam buku ini mencabar konsep tradisi kepimpinan yang hanya berpusatkan pengetua sekolah. Jika dilihat dalam konteks guru di sekolah dan peranan hakiki seorang guru untuk menyampaikan ilmu dan pengetahuan seorang guru itu haruslah mempunyai kepimpinan dalam bilik darjah.

Peranan dan Tindakan Guru Semasa Mengurus Masalah Disiplin Bilik Darjah Guru perlu mengetahui langkah-langkah dalam menangani masalah disiplin di dalam bilik darjah. Mengurus dan mewujudkan disiplin dalam bilik darjah adalah salah satu unsur utama bagi mencapai kejayaan dalam proses pengajaran pembelajaran. Kepimpinan guru yang mantap dalam meningkatkan efikasi pelajar mewujudkan iklim bilik darjah yang kondusif pencapaian sekolah yang cemerlang dan akhirnya mewujudkan masyarakat yang madani.

Amalan kebiasaan guru dalam bilik darjah lebih banyak kepada pengurusan bilik darjah sedangkan kepimpinan bilik darjah tidak menjadi keutamaan. Konsep bilik darjah yang ideal mestilah berubah mengikut perkembangan pendidikan semasa. - Murid perlu dilatih untuk mendapatkan kawalan kendiri terhadap pengurusan disiplin bilik darjah.

Model Akibat Logikal Dreikurs. Ini disebabkan tanpa kerjasama pelajar sesuatu perubahan yang dirancang oleh guru tidak akan terlaksana. Namun jika seseorang guru gagal mengawal.

Kerjasama daripada amat diharapkan agar segala yang dirancang dapat terlaksana dengan baik. Pengurusan Bilik Darjah Cara yang digunakan untuk mengurus aktiviti pengajaran susunan fizikal dan. - Diasaskan oleh Rudolf Dreikurs 1897-1972 - Dreikurs menekankan kepentingan guru memberikan kepercayaan dan tanggungjawab.

Guru yang memiliki gaya kepimpinan yang matang sedia menerima dan menghormati setiap murid dalam bilik darjah memperbaiki peraturan-peraturan supaya peraturan itu boleh berubah mengikut keadaan dan suasana serta. KPS3014 Pengurusan Pembelajaran Bilik darjah Tempat yang kompleks dan sibuk serta mempunyai ciri-ciri yang khusus yang boleh mempengaruhi murid dalam bilik darjah tersebut Doyle 1986. Guru yang berefikasi rendah juga didapati lebih gemar mengamalkan pendekatan ganjaran-hukuman selain kawalan disiplin di dalam bilik darjah sebagai langkah memastikan murid mengikuti aktiviti pengajaran Woolfolk Hoy 1990.

Berbeza dengan guru yang berefikasi tinggi. Oleh itu guru seharusnya berusaha. Guru-guru hendaklah mempunyai ilmu bagi mengawal faktor-faktor tersebut.

Disiplin arahan guru mempunyai kuasa autokratik iaitu guru mempunyai kuasa yang mutlak atau kawalan arahan pengurusan dan hukuman berlandaskan peraturan-peraturan yang ditetapkan. Penulis meneroka dan mencipta ruang peralihan tanggungjawab daripada konsep kepimpinan seorang kepada kepimpinan berkumpulan. Kesimpulannya sebagai seorang insan bergelar guru kita hendaklah mengetahui apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan bilik darjah dan cara menguruskannya supaya kita dapat membina organisasi di dalam kelas dengan baik.

à Pengurusan rutin bilik darjah yang sempurna dan cekap akan menimbulkan rasa selamat kepada pelajar. Perkara utama yang perlu diberi perhatian oleh guru pelatih ialah bagaimana beliau akan mengurus bilik darjah pada hari pertama beliau melangkah masuk ke bilik darjah untuk mengajar. Kepada murid-murid untuk bersama-sama menjaga disiplin di dalam bilik darjah.

Mengenal pasti amalan pengurusan bilik darjah oleh guru Sekolah Menengah Daerah Timur Laut Pulau Pinang iii. à Pelajar dapat kemahiran kepimpinan serta dapat mengamalkan prinsip demokrasi khasnya sewaktu membuat pemilihan untuk mendapatkan ketua. Guru Sebagai Pemimpin memperkenalkan standard baru dalam kepimpinan sekolah.

Selain mengajar guru juga berperanan sebagai pengurus rutin bilik darjah menguruskan pelajar-pelajar supaya hasil pengajaran dan pembelajaran dapat dicapai. Rendah Gibson Dembo 1984. Kepimpinan guru tidak seharusnya dipinggirkan dalam pengurusan kurikulum sekolah kerana kepimpinan guru boleh memberi impak terhadap pencapaian akademik pelajar Barth 2001.

Situasi ini disebabkan 118 Masalab Pendidikan 2005. Kewujudan bilik darjah dalam usaha merealisasikan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan sangat berkait rapat dengan kesediaan guru mengurus ruang pembelajaran tersebut secara optimum. 92 51 Konsep Pengurusan Bilik Darjah Pengurusan bilik darjah didefinisikan sebagai tindakan dan strategi yang digunakan untuk mengekalkan peraturan bilik darjah.

Pengurusan bilik darjah termasuklah mengurus tingkah laku pelajar merupakan kemahiran yang hanya akan dicapai melalui pengalaman mengajar. Faktor yang boleh mempengaruhi corak dan suasana interaksi di dalam bilik darjah pada lazimnya boleh diklasifikasikan kepada tiga kategori iaitu faktor fizikal faktor kemanusiaan yang boleh di lihat dari segi faktor sosial dan emosi dan faktor teknikal Mak Soon Sang2008. Seorang guru perlu membina keadaan bilik darjah yang kondusif dan mengurus disiplin murid secara berkesan.

Guru perlu mengenalpasti punca salah laku. Pengurusan Bilik Darjah Yang Berkesan. Guru dengan pengurusan bilik darjah di tiga buah sekolah menengah zon Timur Laut Pulau Pinang.

Tiada masalah pengajaran yang lebih mencabar guru daripada masalah disiplin. Murid-murid hanya mematuhi segalanya untuk menjamin kewujudan disiplin yang baik di dalam bilik darjah. Guru perlu tahu.

Jika seseorang guru berjaya mengurus bilik darjah dengan sempurna maka proses pengajaran dan pembelajaran PdP boleh ditafsirkan sebagai berjaya. Kepimpinan dalam bilik darjah merupakan satu set kemahiran di mana guru menggunakan kepimpinannya untuk mengurus dirinya sendiri dan berkomunikasi dengan yang lain. Untversiti Malaya program-program yang berkait dengan latihan guru lebih banyak memberi penekanan kepada amalan bilik darjah.

Manakala kaunseling pula adalah satu bentuk perkhidmatan yang profesional dilakukan oleh guru kaunselor yang bertauliah atau guru-guru yang telah menerima khusus dalam khidmat kaunseling.


Edu3104 Tutorial


LihatTutupKomentar