Teori Dalam Pengurusan Bilik Darjah

Beliau juga menekankan kepentingan penyusunan suasana bilik darjah bagi memaksimumkan keberkesanan pemantauan perkembangan murid serta tanggungjawab guru. Bilik darjah pula merupakan satu tempat untuk menimba ilmu yang menampung sejumlah individu iaitu pelajar.


Pengurusan Bilik Darjah

36 guru di Amerika menyatakan bahawa mereka tidak akan menjadi guru.

Teori dalam pengurusan bilik darjah. Bilik darjah yang diurus dengan baik adalah tempat dimana pelajar sentiasa mengambil berat dan bekerjasama di antara satu sama lain membuat pilihan yang bijak dan sering berusaha untuk menghasilkan kerja yang berkualiti menarik dan penting bagi mereka Levin Nolan 2000. Di samping itu pengurusan bilik darjah adalah satu kemahiran yang amat penting dan perlu dikembangkan oleh guru-guru bagi membolehkan guru mengurus pembelajaran dengan lebih berkesan. Pengurusan bilik darjah merupakan sebahagian dari proses pengajaran dan pembelajaran bertujuan untuk membina serta memupuk tingkah laku pelajar dalam bilik darjah agar proses pengajaran dapat dilaksanakan dengan lancar manakala.

Ramai yang mengatakan pengurusan bilik darjah merupakan aspek yang paling sukar. Pengurusan Bilik darjah merupakan salah satu elemen yang penting dalam pengajaran dan pembelajaran kerana ianya dapat meningkatkan motivasi pelajar untuk terus berjaya dalam pelajaran. Menurut Anderson 1989pengurusan bilik darjah yang berkesan adalah terdiri daripada1Tingkah laku yang menghasilkan penglibatan pelajar yang maksimum dalam aktiviti pembelajaran dan2Meminimumkan tingkah laku pelajar yang mengganggu tugas guru dan pelajar lain3Penggunaan masa pembelajaran yang efisyen.

Lemlech 1988 Suasana fizikal bilik darjah merupakan kawan atau musuh dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Dalam buku ini para pembaca disajikan dengan pelbagai teori model saranan amalan dan himpunan pengalaman para pendidik dan tokoh-tokoh pengurusan bilik darjah dari seluruh dunia untuk membolehkan perancangan pelaksanaan dan pengendalian bilik darjah dibuat dengan lebih cekap terancang dan berkesan. Dalam menguruskan bilik darjah ahli-ahli teoris dan para pendidik telah mengemukakan beberapa model pengurusan bilik darjah.

Model-model ini berlandaskan aras kawalan yang berbeza iaitu daripada kawalan luaran sehingga kawalan kendiri. Oleh itu individu yang bertanggungjawab dalam menjalankan pengurusan bilik darjah ialah guru. Hal ini termasuklah susunan perabot dalam bilik darjah hinggalah ke kaedah kawalan disiplin murid yang pelbagai samada.

Pengurusan Bilik Darjah Yang Kondusif. Pada peringkat ini mereka suka diberi perhatian dan menunjukkan respon yang positif apabila diberi insentif atau hadiah. Pengurusan bilik darjah merupakan proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah galakan komunikasi dan interaksi antara murid.

Proses pembelajaran yang berlaku perlu mengambilkira pengetahuan sedia ada murid dan menggunakan pengetahuan tersebut dalam pembelajaran yang baru. Pengurusan bilik darjah juga akan semakin baik apabila sistem penyeliaan diurus dengan berkesan. Bilik darjah merupakan medan perjuangan dan perkhidmatan bagi seorang guru.

3 menyenaraikan tip-tip berikut yang amat ringkas bagi seorang guru pelatih untuk. Berikut merupakan model-model modifikasi tingkah laku yang telah dipelopori oleh ahli-ahli teoris dalam pengurusan bilik darjah. Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana bagaimana guru dan pelajar bekerja bagaimana mereka saling berkerjasama.

312 Langkah Reaktif Proaktif. Menurut Erik Erison kanak-kanak pada peringkat ini mula mendapat pengalaman baharu dan. Bilik multimedia bilik Bahasa bilik musik perpustakaan padang etc.

Beberapa kajian berkaitan pengurusan bilik darjah abad ke-21 ditinjau menerusi penyelidikan ini. Proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah berlaku di bilik darjah. Pengurusan bilik darjah program pembangunan guru baharu guru baharu guru mentor pentadbir sekolah ABSTRACT Classroom management is one of the key elements of the New Teacher Development Program PPGB aimed at helping.

Pengurusan bilik darjah juga melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri Noraini Idris 2009. Murid- murid diberikan tugasan dalam mewujudkan iklim yang kondusif serta membantu dalam penyediaan bahan dan alatan tugasan- tugasan yang diberikan kepada setiap murid pada setiap awal tahun secara tidak langsung ai dapat mengembangkan budaya bertanggungjawab kerjasama serta. Pps 161 188.

Pembelajaran serta potensi pelajar dapat ditingkatkan apabila guru-guru memahami serta mengaplikasikan strategi pengajaran yang berdasarkan kepada teori perkembangan pelajar serta mengetahui dasar-dasar. Dalam Noraini Idis dan Shuki Osman Pengajaran dan Pembalajaran. Dalam kajian ini pengurusan bilik darjah abad ke-21 didefinisikan sebagai amalan guru dalam merancang menyusun memimpin dan mengawal aspek tingkah laku murid pengajaran dan integrasi teknologi bagi menjamin keberkesanan pembelajaran.

Menurut Lemlech 1988 beliau mengatakan pengurusan bilik darjah sebagai orkestra dalam bilik darjah yang memerlukan pembentukan kurikulum penyelenggaraan prosedur dan sumber pengajaran. Organisasi dan mengurusan bilik darjah persembahan penerangan dan huraian yang jelas INSTRUCTION memberi dan menyemak tugasan berinteraksi dengan pelajar secara berkesan dengan soalan proba jawapan dan tindak balas serta pujian dan kritikan. Kecekapan pengurusan bilik darjah seseorang guru berkait rapat dengan keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran Abdullah Sani 2006.

Teori-Teori Pengurusan Bilik Darjah Secara keseluruhannya terdapat empat komponen utama dalam pengurusan bilik darjah iaitu langkah reaktif atau proaktif langkah pencegahan menetapkan peraturan atau arahan yang tetap dan pengurusan masa Piwowar 2013. 241 Peranan Guru Dalam Pengurusan Bilik Darjah Di dalam mengurus bilik darjah seseorang guru berperanan besar bagi memastikan suasana bilik darjahnya bersifat kondusif dan selesa sesuai untuk dijalankan proses pengajaran dan pembelajaran. Pengenalan Unsur fizikal dalam bilik pembelajaran Interaksi dalam bilik pembelajaran Iklim pembelajaran positif Peranan daripada guru Konsep dan Teori Pada asasnya bilik pembelajaran adalah tempat proses pengajaran dan pembelajaran berlaku dimana maklumat dan ilmu pengetahuan diberi diterima.

Haji Samsudin bin Md Noor Pengurusan bilik darjah sebagai orkestra dalam kehidupan di bilik darjah yang memerlukan pembentukan kurikulum penyelenggaraan prosedur dan sumber pengajaran. Pengurusan tingkah laku dalam bilik darjah merangkumi aspek fizikal dan teoritikal dalam menjayakan sebuah sesi PdPc. Faktor utama dalam menguruskan tingkah laku di dalam bilim darjah menurut Kounin adalah berkaitan dengan kebolehan guru untuk mengawasi semua perkara yang berlaku di.

Menurut Lemlech 1988 beliau mengatakan pengurusan bilik darjah sebagai orkestra dalam bilik darjah yang memerlukan pembentukan kurikulum penyelenggaraan. Pada umumnya murid sekolah rendah mula berdikari namun mereka masih memerlukan pemantauan. Pengurusan bilik darjah komponen penting dalam latihan perguruan kerana murid tidak boleh belajar tanpa ketertiban dalam bilik darjah.

Guru semestinya peka kepada kesesuaian persekitaran pembelajaran terutama dalam bilik darjah supaya dapat mendorong atau memotivasikan murid untuk terlibat dalam aktiviti pembelajaran. Instruksi pengajaran merupakan aspek pedagagi yang INSTRUKSI terpenting. Mengikut Model Pengurusan Kounin asas kepada keberkesanan pengurusan disiplin bilik darjah bergantung kepada pengawasan dan penyeliaan yang teliti guru terhadap bilik darjah.

Dalam pengurusan bilik darjah. Pengurusan bilik darjah adalah satu proses untuk memastikan pelajaran dalam bilik darjah dapat berjalan dengan lancar walaupun pada masa yang sama berlaku gangguan daripada timgkah laku murid.


Pengurusan Bilik Darjah


LihatTutupKomentar