Persekitaran Dan Suasana Bilik Darjah

Susunan peralatan dan kemudahan dalam bilik darjah seperti kerusi-meja buku rujukan pusat pembelajaran bakul sampah papan tulis dan lain-lain akan membantu keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran serta mengekalkan disiplin murid. Dari segi kemudahan bilik darjah dilengkapi dengan kerusi dan meja papan hitam kipas tingkap pintu papan pameran rak-rak dan sebagainya hendaklah disediakan dengan lengkap dan memastikan mereka berada dalam keadaan.


Blog Pengurusan Bilik Darjah Dan Tingkah Laku Pengurusan Bilik Darjah Yang Kondusif

Bilik darjah yang menarik adalah kondusif untuk pembelajaran.

Persekitaran dan suasana bilik darjah. Kerjasama semasa proses pembelajaran. Menurut Marland 1975 suasana fizikal bilik darjah mungkin merupakan kawan. Mewujudkan suasana bilik darjah yang positif berbanding pelajar lelaki dalam aspek.

Strategi berpusatkan murid Penglibatan murid. MEWUJUDKAN PERSEKITARAN YANG KONDUSIF MEWUJUDKAN PERSEKITARAN YANG KONDUSIF CIRI-CIRI BILIK DARJAH YANGKONDUSIF sebelum memulakan sesi pengajaran dan pmbelajaran guru haruslah merancangdengan teliti guru perlu menyediakan rancangan mengajar berdasarkan perkembangan dan minatmurid. Guru mesti bersiap sedia menghadapi menghadapi.

Melalui persekitaran bilik darjah yang kondusif ini guru dapat melahirkan pelajar yang lebih berdisiplin dan suasana harmoni dalam bilik darjah dapat diwujudkan. Konsep bilik darjah pada masa kini ditafsirkan. Fraser et al 1995.

Dengan pembinaan persekitaran bilik darjah mesra budaya akan melahirkan murid yang mudah menerapkan dirinya melalui pengamalan nilai-nilai murni melalui pelbagai cara pengajaran dan pembelajaranKebersihan kelas jadual bertugas suasana kelas yang ceria susunan perabot dan peralatan yang kemas hiasan bilik darjah yang menarik sudut-sudut bacaan dalam bilik darjah atau. Bilik darjah merupakan sebuah komuniti kecil dan menjadi tempat di mana seorang guru dan sekumpulan pelajar saling berinteraksi. Persekitaran fizikal bilik darjah merupakan elemen penting dalam membentuk suasana pembelajaran yang kondusif dan memberangsangkan.

Persekitaran bilik darjah yang mendorong pengajaran dan pembelajaran tidak wujud begitu sahaja. Persekitaran pembelajaran yang kondusif merangkumi persekitaran fizikal persekitaran psikososial dan juga peraturan dan rutin bilik darjah. Melalui persekitaran bilik darjah yang kondusif ini guru dapat melahirkan pelajar yang lebih berdisiplin dan suasana harmoni dalam bilik darjah dapat diwujudkan.

Perancangan dan penyusunan suasana fizikal bilik darjah melibatkan organisasi merancang dan menggunakan perkara- perkara yang berkaitan denagn tempat duduk murid bahan bantu mengajar papan pameran dan berbagai- bagai perabot lain dengan sempurna. Pengurusan bilik darjah yang baik dari segi persekitaran bilik darjah yang bersih kemas serta ceria menaikkan lagi semangat para pelajar untuk belajar dan membuatkan mereka lebih selesa untuk belajar di dalam persekitaran yang ceria. Suasana fizikal bilik darjah yang kondusif adalah penting untuki meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.

Antara bahagian persekitaran fizikal iaitu sumber bahan pembelajaran ruang atau sudut pembelajaran ruang pada dinding. Peka dengan emosi dan personaliti murid Bijak mengawal emosi. Perancangan yang mantap -Pelan.

Persekitaran psikososial yang sihat di dalam bilik darjah mempunyai ciri-ciri seperti suasana selesa dan mesra bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal suasana yang merangsang pembelajaran menggalakkan pembelajaran koperatif dan. Ini kerana walaupun dewasa kini terdapat pelbagai alat bantu pendengaran ABP dan. Ianya turut mengembangkan nilai sivik yang menjadi nadi bagi kehidupan masyarakat yang harmonis dan aman diperingkat nasional dan global.

Susunan kelas Membuka peluang murid. Persekitaran ini mempunyai keupayaan untuk merangsang minat dan semangat murid untuk terus belajar. Pengurusan persekitaran fizikal bilik darjah telah di rumuskan oleh Fred Steele1973 sedemikian the effects of physical setting in a classroom is a setting for social interaction symbolic identification growth securityshelter and pleasureKenyataan yang diutarakan oleh Steele 1973 disokong oleh Lambert 1994 yang menyatakan bahawa aspek persekitaran fizikal seperti dengan siapa.

Antaranya adalah susunan fizikal dan tempat duduk bilik darjah dan persekitaran psikososial semasa di dalam bilik darjah. Bilik darjah dan persekitaran zikal di sekolah. Persekitaran bilik darjah perlulah mesra budaya supaya suasana pembelajaran menjadi kondusif untuk murid pelbagai latar bangsa dan budaya.

Persekitaran fizikal boleh dikategorikan sebagai susun atur meja dan juga kerusi di dalam bilik darjah. Perancangan dan penyusunan susunan fizikal bilik darjah melibatkan organisasi merancang dan menggunakan perkara-perkara yang berkaitan dengan tempat duduk murid bahan bantu mengajar papan pameran dan berbagai-bagai perabot lain. Selain itu Marland 1975 berpendapat suasana fizikal bilik darjah mungkin merupakan kawan atau musuh dalam pengajaran.

FAKTOR-FAKTOR MEMBENTUK PERSEKITARAN DAN PENGURUSAN BILIK DARJAH YANG BERKESAN. Melalui persekitaran bilik darjah yang kondusif ini guru dapat melahirkan pelajar yang lebih berdisiplin dan suasana harmoni dalam bilik darjah dapat diwujudkan. Men urut Woolfok 2002 beliau berpendapat bahawa persekitaran bilik darjah yang melibatkan ruang susun atur bilik darjah dan dimensi sosial mempengaruhi pembinaan budaya sesebuah bilik darjah.

Bilik darjah yang menarik adalah kondusif untuk pembelajaran. Saiz bilik darjah yang besar akan memberikan keselesaan semasa murid-murid bergerak dalam bilik darjah semasa aktiviti-aktiviti dijalankan di dalam bilik darjah. Faktor pertama yang mempengaruhi suasana bilik darjah adalah persekitaran fizikal.

Penggunaan ICT Alat bantu mengajar. Persekitaran ini mempunyai keupayaan untuk merangsang minat dan semangat murid untuk terus belajar. Menurut Marland 1975 suasana fizikal bilik darjah mungkin merupakan kawan.

Selain itu pembentukan suasana bilik darjah yang ceria dan menyeronokkan secara tidak langsung dapat mengurangkan gejala ponteng sekolah. Suasana fizikal mampu menggakkan atau menghalang pembelajaran dan oleh sebab inilah suasana fizikal bilik darjah harus dapat dikawal atau ditentukan oleh guru. Persekitaran fizikal terbahagi kepada beberapa bahagian.

Perancangan dan penyusunan suasana fizikal bilik darjah melibatkan organisasi merancang dan menggunakan perkara- perkara yang berkaitan denagn tempat duduk murid bahan bantu mengajar papan pameran dan berbagai- bagai perabot lain. 521 Faktor fizikal Faktor pertama yang mempengaruhi suasana bilik darjah adalah persekitaran fizikal. Oleh itu bagi menyediakan persekitaran bilik darjah yang optimum dan efektif kepada pelajar berkeperluan khas ini kita terlebih dahulu perlu memahami faktor-faktor seperti kebisingan jarak dan reverberasi dan kesannya terhadap penerimaan bunyi kepada pelajar.

Woolfok2002 juga berpendapat persekitaran bilik darjah yang melibatkan ruang susun atur bilik darjah dan dimensi sosial mempengaruhi pembinaan budaya sesebuah bilik darah. Suasana fizikal bilik darjah yang kondusif adalah penting untuki meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Terdapat beberapa jenis bilik darjah di negara kita iaitu bilik darjah tradisi di bawah program KLSR dan KLSM KBSR dan KBSM.

Suasana fizikal mampu menggalakkan atau menghalang pembelajaran dan oleh sebab inilah suasana fizikal bilik darjah harus dapat dikawal atau ditentukan oleh guru. Selain itu pembentukan suasana bilik darjah yang ceria dan menyeronokkan secara tidak.


Persekitaran Dan Suasana Bilik Darjah Pdf


LihatTutupKomentar